Heti cikkajánló 13.
Kedves Hallgatók!
Újabb olvasnivalókra hívom föl a figyelmeteket:
LELKIPÁSZTOR 97. évf. 2022/2
Evangélikus teológiai szakfolyóirat Figyelő – Előadás
Réz-Nagy Zoltán: A gyengeségben megmutatkozó erő Ebed Jahveh szolgálatában
/Bibliatanulmány Ézs. 42:3-6. alapján/
(Elhangzott a Nyugati /Dunántúli/ Evangélikus Egyházkerület munkaévkezdő konferenciáján 2021. augusztus 24-én.)
A szerző bemutatja az új fordítású Bibliában megjelent szakaszt, illetve a Sefaria.org oldalról az angol nyelvű változat nyers fordítását.
A megtört nádnak a képe megtalálható ibn Ezránál: „Nem töri össze a nádszálat.” Átvitt értelemben: Nem fog erőszakkal cselekedni.
A Talmudban a Messiás dicséretére szolgál: „A megzúzott nádszálat nem töri össze.”
Negatív jelentésben: „Most pedig íme, ezen összezúzott nádszál botjára bízod magad’:” (2 Kir.18:21) Egyiptomot becsmérlően mutatja be.
Alexander Stölzle alaposan ábrázolja a két képet. A nádszálnak egy nap el kell törnie, vízbe kell esnie, el kell rothadnia. Többrétegű emlékeket ébreszt: a boldog szabadságot vagy a védtelen elhagyatottságot.
A másik kép más érzéseket idéz: Aki gyertyát gyújt, pihenni akar, időt szánni magára és másokra. Nem vagyunk egyedül. A gyertyafény azonban sebezhető dolog. A mécses olaja kifogy előbb-utóbb. (Ld. A tíz szűz példázata)
Hans Jürgen Hermisson szerint a Deutero-Ézsaiás szövegének fő üzenete: A hazatérés csodálatos voltának és Izrael megmentésén túl JHVH (Adonáj!) dicsőségét kell igazolnia az egész világ előtt; a visszatérő száműzöttek dicshimnuszának a világ végéig kell hallatszani. Végérvényes lesz Izrael üdve – az egész világé – egy új világ rendjében, amelyben minden nép megvallja az egy Istent.
A „Szolga” alakjának értelmezése vita tárgyát képezi. Legvalószínűbb, hogy a „megrepedt nádszál” és a „füstölgő mécses” Egyiptomra vonatkozó metaforák. (Ézs. 36:6; Ez. 29:6; Ézs. 43:17)
Először találkozunk a Szolga egyes szám második személyű megszólításával. (6.vers)
A 9.versben a többes számú ’etkemre változik. A megszólítás a szolga Izraelhez szól.
Nyomós érvek alapján a berít ’ám kifejezés is a népekre utal.
Az ígéret a fenyegetetteknek, elesetteknek üzenet. A bizalom a mienkké válik. Igazi vigasztaló Ézsaiás próféta.
Johann Baptist Metz katolikus teológus megállapítása: Jézus az együttérzés biztosítéka; a bibliai információ középpontja az együttérzés. Másképp’ nézne ki világunk, ha ez vezetné tekintetünket!
Evangéliumi kulcsszó az irgalom; Jézus nem ad engedélyt az önkényre. A megrepedt nád, a füstölgő mécses erőtlenséget árasztó képek.
Dr. Henrike Frey -Anthes: Pál tövist kapott testébe, de könyörgését Isten nem teljesítette mondván: „Elég neked az én kegyelmem, mert az én erőm erőtlenség által ér célhoz.” (Német nyelvű fordítás: „Az én erőm hatalmas a gyengékben.”)
Isten megvédi a téveszmétől, hogy megtarthatja életét, egyben megengedi, hogy kegyelme láthatóvá, hatalmassá váljon. (Ld. Alábbiak…..)
Eric - Emmanuel Schmitt francia – belga író „Oszkár és Rózsa mami” kisregénye 2002-ben (20 éve…..) jelent meg. Oszkár tízéves rákos, nincs sok ideje hátra. Nem igazán hisz Istenben. Rózsa mami javaslatára levelezésbe kezd. Elmeséli a kórházi mindennapokat. (Hupikék Peggy; Brutál néni, az éjszakás nővér; Düsseldorf doktor; szülők, barátok szerepelnek még…..) Oszkár nagyon várja Isten látogatását. „Csak a Jóisten ébreszthet föl.” Isten valóságos lett Oszkár számára; teljesen ott volt vele. (Játék: Naponta 10 évvel idősebb lett, így 110 évesen halt meg.) Isten kegyelme erőteljes a kórházban: lehetnek gyengék, a gyengeség megengedett.
Gwen Sayler, a wartburgi teológiai szeminárium biblikus professzora előadásának fókuszában állt: Én, az Úr, elhívtalak az igazságért, én fogom a kezedet.” (Ézs. 40:6)
Az evangélium gyógyító erejű fényét meg kell osztanunk kiszolgáltatott egyénekkel és olyan közösségekkel, amelyek úgy érzik magukat, mint a füstölgő, alig parázsló kanóc.
Ti milyen történeteket tudnátok elmesélni Isten kegyelméről, amelyek erőteljesen hatottak rátok?
Bölcs Rózsa mami: „A legizgalmasabb kérdések kérdések maradnak. A válasz rejtély. Mindegyik elejére oda kell biggyesztenünk, hogy „ talán; lehet; elképzelhető, hogy”. Csak az érdektelen kérdésekre adható végleges válasz.”
KÉPMÁS 2022/02. Nőknek és férfiaknak
A szerző fölteszi a kérdést: Külön lehet-e választani a munkát és a családi életet?
A Hungarostudy lakossági felméréseket Kopp Mária és férje, Skrabski Árpád indította el 1988-ban. Azt vizsgálták, hogyan befolyásolják a testi-lelki egészséget a pszichológiai és szociális tényezők.
A világhírű kutatóvá vált Knopp Mária tiszteletére a 2022-es ( szül. 80.; halálának 10. évf.) KNOPP MÁRIA ÉV lett.
A 2021-es vizsgálatot a KINCS és a SOTE közösen készítette.
Csaknem ezer 18 és 40 év közötti magyar nő és férfi vett részt benne.
A megkérdezettek közül 5-ből 4-en viszik haza a munkahelyi stresszt.
Meglepően kétszer nagyobb eséllyel a gyermektelenek!
Az ún. szerepkonfliktusok egyik formája a munkahely-család konfliktus.
Három típusa van : időhiány, stressz, magatartásformák miatti.
A (több)gyermekes családok beosztása, összehangolása a változó munkarend következtében állandó stresszforrás. Sok logisztikát igényel időzsonglőrként.
Minden területen helytállni képtelenség. Megoldás átmenetileg a főállású anyaság.
A Covid-19 miatt nagyjából a fél ország home office-ba volt kénytelen vonulni.(39%)
Új állás után kellett nézni pl. egy zenésznek. A jövő bizonytalansága érdekében megtartotta mindkét állását. (+Közgazdász)
A krízis alapvetően nem befolyásolta jelentősen a családi kapcsolatokat, inkább sikerült átvészelni általuk a válságos időszakot. Az otthon és a munkahely konfliktusok forrása lehet, de menedék is!
A Biblia tanulmányozását és az információgyűjtést szorgalmazom. Sok áldást kívánok hozzájuk szeretettel:
Szivek Éva Judit
Dombóvár, 2022.03.01-jén
Megjegyzések
Megjegyzés küldése