Heti cikkajánló 10.

 





Kedves Hallgatók!

Elérkezett a 2021/2022-es tanév 2 (tavaszi) féléve. Remélem, a megérdemelt pihenés után újult erővel vágtok bele a további tanulásba. Ismét jelentkezem olvasnivalók ajánlásával!

 

THEOLÓGIAI  SZEMLE     2021/4     Alapítva: 1925

 

Prof. Dr. Tokics Imre Tibor tanulmánya nagyon érdekes és tanulságos: „ A nemzeti identitás kialakulása az Ószövetségben” címmel jelent meg. Az angol nyelvű összefoglaló fordítási gyakorlásra is kiválóan alkalmas.

A „haza” kifejezés megérzése

Az „atyáink országa” nemcsak Földrajzilag körülhatárolt terület, hanem vérségi kötelékekkel telített fogalom. Erős a kontraszt a pátriárkák vallása és a Kánaánban kialakult termékenységi kultusz között.

Az exodus a törzsek számára az ígéret beteljesülését jelentette. A haza Isten ajándéka; ősök sírja, de titokzatos jövő is.

Az elszakadás megtapasztalása

Az Ígéret Földjének már kezdettől fogva eszkatológikus  jelentése, olvasata van. Izrael nagy vízválasztója a babiloni fogság, amely Jeruzsálem pusztulása után következett be. (Jeremiás: Siralmak)  A nemzet megszűnt, de 70 év elteltével a „haza” indított egy új távlatot.

A népek és nemzetek sorsa az, hogy mindig változnak. A száműzetés alatt fölértékelődött a haza és a nemzettudat gondolata; imák központi helyét foglalták el. A zsidóság 2 fontos intézménye alakult ki: a zsinagóga és a Talmud.

Közel-Keleten a hazában hasonló gondolkodású és vallású emberek élnek, laknak adott térségben. (Potenciális ellenfelek létezhettek.) Különös, hogy a biztonság nem szerepelt a félhold kultúrájában.

A királyi feliratok szerint 2 csoport jött létre: a szétszórtságban élők összegyűjtéséről szólók, illetve az ellenség szétszórását megvalósítók.

A főváros hivalkodó gazdagsága ellentétbe került a szabad emberek  kilátástalanságával, adósságaival, éhezésével.

Az ábrahámi ígéreteket újra kellett fogalmazni. Jahve nem egy kis nemzet védőistene, hanem a világbirodalmakat, a világtörténelmet kezében tartó Teremtő. Elméleti szinten megjelenik a monoteizmus Ésaiás 40. fejezetében.

A haza mint a szent föld

Hosszabb fejlődés végeredménye. A szentséget kiterjesztették az egész térségre. A szentélyben áldozatokat mutattak be. A hazatérés is szent volt.

Círus az ókori világ legfelvilágosultabb uralkodója volt. Önállóságot biztosított, vallásszabadsági törvényei liberálisak voltak. Többen feltételezik, hogy zsidó köztisztviselők erős befolyással rendelkeztek a királyi udvarban Círus a saját és a már korábban kialakított  kormányzási alapelvei mentén járt el a zsidósággal kapcsolatban; a hazatérés nem szent kivétel volt.

Az első hazatérés

Legfőbb motívum a haza mint szent föld. Évtizedekig építették a templomot. Kr. e. 515-ben szentelték föl. Egyiptom bukása nagy katasztrófa volt, mert innen vártak segítséget a júdeaiak a haza függetlenségének megerősítéséhez.

Csalódás, csalódás…..csalódás

A hazatérők létszáma eléggé alacsony lehetett. a valláson keresztül sajátították el a szülőföld iránti értékrendszert. A hitüket vesztett emberek templomépítése többször megrekedt. Az új exodus teljesen eltért az egyiptomi szabadulás mámorító élményétől. A próféták azonban meghirdették a szép és új jövőt.

A vallási vezetők határozottan igyekeztek elkülönülni az ellentábortól. Próbakőnek a törvényhez való hűséget tekintették. (Úgy látom, a törvény tartotta meg a zsidókat, nem fordítva…..)

Az új Jeruzsálem lesz a világmindenség centruma, az újra megtalált Éden az örökség részét képezi. A kereszténység átveszi ezt a gondolkodást a zsidó elődöktől., (Lelki Izrael) A Jelenések könyve ebben a kontextusban zárja le a kánont.

 

A felhasznált irodalom száma: 23; a jegyzetek bővebbek: 32

Ne feledjük: 2 ország állampolgára vagyunk. Jó, ha tökéletesen tiszta fogalmaink vannak a nemzetről, hazáról szülőföldről, identitásról és szentségről.

Mit tanultunk a zsidóság történetéből? Mit viszünk tovább? Mit jelent számunkra a szentség?

 

 

 

 

Könnyedebb a következő téma, de nem elhanyagolható!

 

 

 

 

EVANGÉLIKUS  ÉLET     2022/1-2. szám     Január 16-23.

 

 

Hegedűs Attila soproni iskolalelkész fölteszi a kérdést: „ Halló, fiatalok! Van itt valaki?” A vicc szerint egy illető visszaszól: „Nincs senki.” Nekem Isten keresése ugrott be: „Ádám, hol vagy?”

 A cím kétségtelenül fölhívja figyelmünket az eredményes, szeretetteljes kommunikációra. A szerző az alábbiakkal foglalkozik: Boomertől alfáig; Nem szebb, csak megszépülő múlt; Más stílus, változatlan üzenet.

Kortársi kapcsolatok minősége, generációk látszólagos ellentéte: tudatos felismerés, döntés kell a javításhoz. Bibliai segítség: „Jézus Krisztus tegnap, ma és mindörökké ugyanaz.” (Zsid. 13:8) A stílus, a mondatszerkezet, a szóhasználat is? Mi a véleményetek?

/Egyébként „Ifjúsági oldalak” nyílnak az újságban a fiatalokat érintő (avagy kevésbé fiatalokat érdeklő) kérdésekről./

 

Jó olvasást, személyiséget építőt  kívánok szeretettel!

   Szivek Éva Judit

    ATF-Teológia-MA

    2021/2022. II.évf.

 

 Dombóvár, 2022. február 08. (K)

 

 

 


Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések